خبــر برگزیده

برگزاری جلسه اقتصاد مقاومتی با موضوع صنعت فولاد استان یزد

سومین جلسه طرح و بررسی مسائل و مشکلات صنعتگران استان یزد و به منظور بررسی مشکلات فولاد در قالب جلسه اقتصاد مقاومتی روز سه شنبه 9 مرداد 97 و با نظر استاندار مبنی بر حضور مدیران اجرایی در محل واحدهای تولیدی، در محل کارخانه رئیس انجمن تخصصی صنایع فلزی استان یزد (کارخانه فولاد یزد) و با حضور جمع کثیری از مسئولان دولتی اعم از استاندار و مدیران ادارات مختلف دولتی و نمایندگان بخش خصوصی به خصوص مدیران عامل شرکت های فولاد استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، پیرو موافقت استاندار درخصوص طرح و بررسی مسائل و مشکلات صنعتگران به صورت تخصصی در جلسات ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی و رفع موانع موجود بر سر راه صنایع، جلسات انجمن های تخصصی خانه صنعت، معدن و تجارت استان با حضور استاندار و مسئولان اقتصادی استان به صورت منظم و با هماهنگی  انجمن تخصصی برگزار خواهد شد.

در 2 جلسه قبلی مشکلات صنعت نساجی و معادن فلزی استان با حضور ریاست و اعضای هیئت مدیره انجمن های تخصصی و برخی تولیدکنندگان شاخص استان بررسی و منجر به تصویب مواردی به منظور رفع موانع و کمک به رونق تولید استان شد.

در ابتدای سومین جلسه طرح و بررسی مسائل و مشکلات صنعتگران استان یزد «سید محمد احرامیان» رئیس انجمن صنایع فلزی درباره مشکلات موجود در این صنعت، گفت: عموم مشکلات به نحوه اخذ مالیات در سال های اخیر برمی گردد و در این سال ها دولت کسری بودجه خود را با اخذ مالیات از بخش خصوصی و به صورت غیرکارشناسی جبران کرده است.

این فعال صنعت فولاد ادامه داد: به عنوان مثال در بحث ضایعات اسفنجی اداره مالیات استان می گوید تا 12 درصد ضایعات قابل قبول است و بیشتر از آن به عنوان تولید محسوب می شود و این در حالی است که طبق استاندارد اداره صنایع از 18 تا 20 درصد ضایعات اسفنجی قابل قبول است و این 6 تا 8 درصد تفاوت را اداره مالیات به عنوان مالیات ارزش افزوده از کارخانه های فولاد می گیرد. در حالی که ما داریم مالیات ضایعات را می دهیم.

مدیر عامل فولاد یزد با اشاره به موضوع قطعی برق در هفته های اخیر عنوان کرد: باید بررسی شود کدام واحدهای تولیدی، تولیداتشان حیاتی تر است و قطعی برق برای آنها کمتر شود. به عنوان مثال واحدهای آهن اسفنجی مواد اولیه کارخانه های فولاد را تامین می کند و در صورت قطعی برق و عدم تولید، کارخانه های فولاد از کار می ایستند. به همین دلیل من پیشنهاد دادم برق کارخانه فولاد یزد یک ساعت بیشتر قطع شود ولی کارخانه های تولید آهن اسفنجی از کار نایستند.

وی درباره دیگر مشکلات این صنعت گفت: کمبود مواد اولیه برای کارخانه های فولاد مشکل ساز شده است. متاسفانه واحدهای تولید کننده مواد اولیه، این مواد را در اختیار دلال ها می گذارند و باید سازوکاری تعبیه شود تا مواد اولیه صنایع فولاد به صورت مستقیم در اختیار کارخانه ها قرار گیرد که در صورت تحقق این موضوع از قیمت نهایی فولاد کاسته خواهد شد.

در ادامه گلشن از صنایع فولاد آلیاژی استان یزد، حمامی از شرکت ذوب فلزات یزد و تعداد دیگری از نمایندگان بخش خصوصی در زمینه فولاد و معدن به بیان مشکلات این صنعت پرداختند که این مشکلات حول مسائل بیمه، بانک، مالیات، مشکلات مربوط به قطعی و تامین برق و تامین مواد اولیه بود.

در ادامه جلسه مسئولان ادارات مختلف دولتی به مشکلات مطرح شده از سوی صنعتگران حوزه فولاد پاسخ دادند و با دستور استاندار در زمینه هایی که ابهاماتی باقی ماند، قرار به بررسی مجدد مسائل در ادارات مربوط شد.

کد خبر: 1291
  تاریخ خبر : 10 مرداد 1397
 خانه صنعت و معدن
 1300