خبــر برگزیده

افتتاح دفتر توسعه ارتباطات تجاری خانه صنعت، معدن و تجارت در پاکستان

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، مراسم افتتاحیه دفتر توسعه روابط تجاری خانه صمت در پاکستان،در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی ایران و با حضور رئیس خانه صمت استان یزد، جانشین دبیر کل خانه صمت ایران، نماینده ایران در دفتر پاکستان، وابسته بازرگانی پاکستان در ایران، رئیس کمیسیون امور بین الملل خانه صمت و بیش از هفتاد نفر از تجار و بازرگانانی که با کشور پاکستان ارتباط تجاری دارند و یا علاقمند به تجارت با این کشور هستند برگزار شد.

سید علی اکبر کلانتر؛ رئیس خانه صمت استان یزد، به محاسن فعالیت بخش خصوصی به عنوان نماینده وابسته بازرگانی مانند داشتن تجربه میدانی فعالین اقتصادی حوزه تولید و تجارت و صادرات بخش خصوصی که به طور مستقیم درگیر موضوع هستند و عدم ایجاد هزینه برای دولت ها با توجه به اینکه این قشر از دولت حقوق نمیگیرند اشاره کرد و افزود سابقا این کار در ایران توسط نماینده وزارت صمت یا امور خارجه انجام می شد. اما زمانی که تحریم برای روسیه اتفاق افتاد و از کشورهای منطقه من جمله ایران که ارتباط خوب سیاسی باهم داشتند درخواست کمک کرد؛ متاسفانه ایران موفق نبود. بالعکس ترکیه موفق بود. بعد از بررسی مشخص شد ترکیه 70 وابسته بازرگانی در روسیه داشته که کاملا برنامه صادرات و ارتباطات تجاری را با این کشور برقرار میکنند در حالی که از ایران تنها نماینده وزارت صمت عهده دار این مسئولیت بود. وی تصریح کرد دو سال پیش وقتی این ایده در خانه ایران مطرح شد، تعاملاتی با وزارت صمت و امور خارجه انجام شد و قرار شد خانه های صمت استان ها با در نظر گرفتن حجم معاملات و ارتباطاتی که با بقیه کشورها دارند مسئولیت ایجاد دفتر در یکی از کشورها را پیشنهاد کنند. پیشنهاد استان یزد کشور پاکستان بود که با توجه به اینکه بعد از عراق دومین شریک تجاری استان محسوب میشود در هیئت مدیره خانه ایران به تصویب رسید.

کلانتر افزود برای شروع، یک ایرانی فعال در پاکستان پیدا کردیم و پس از مکاتبات با دفتر وزارت خارجه استان، وزارت صمت و خانه ایران ، قرار شد دفتر خانه صمت را در پاکستان افتتاح کنیم وی در ادامه از برنامه چهار ساله برای فعالیت دفتر پاکستان من جمله ایجاد بانک اطلاعات جامع از تجار و تولید کنندگان پاکستان بخصوص کراچی ، معرفی نهادها و سازمان های تجارت خارجی پاکستان به تولید کنندگان ایرانی، اطلاع رسانی تعرفه های گمرکی و مدارک لازم و قوانین مرتبط با مالیات و صادرات واردات در پاکستان ، ارائه آخرین آمار از تجارت خارجه پاکستان و تفاهم نامه های فی مابین دولت ها و مشوق های سرمایه گذاری خارجی در این کشور خبر داد. علاوه بر این خدمات، این دفتر امکان ارائه مشاوره به تاجران و سرمایه گذاران ایرانی در مسائل ارتباطات تجاری، برگزاری کنفرانس های بی تو بی، ایجاد سالن نمایشی از محصولات ایرانی در دفاتر نمایندگی کراچی و لاهور ، برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در کراچی حداقل سالی یک بار به مدت 4روز، فعالیت در حوزه بازاریابی و تبلیغات با برگزاری وبینار ها و کنفرانس ها و در حوزه گمرک و انبار داری با در نظر گرفتن انبار هایی در منطقه ویژه اقتصادی پاکستان برای تولید کنتده ها به منظور استقرار محصولاتشان بدون پرداخت عوارض و مالیات در بدو ورود به این کشور را دارد تا برای این افراد فرصتی فراهم کند تا بعد از فروش محصولاتشان یا انتقال به کشور دیگر هزینه ها را بپردازند.

رئیس خانه صمت استان یزد در پایان با اشاره به اینکه استان یزد به عنوان اولین استان در این زمینه اقدام نموده اظهار امیدواری کرد با توجه به اینکه استان یزد، انورع میلگرد، فولاد، کاشی سرامیک ، چینی بهداشتی، دارویی و پلیمری صادرات خوبی به پاکستان دارد؛ خانه صمت با کمک اتاق بازرگانی و سایر تشکل ها بتواند خدمات خوبی به تجار و تولید کنندگان استان و کشور ارائه دهد.

کد خبر: 2170
  تاریخ خبر : 13 خرداد 1403
 مدیر روابط عمومی
 193