خبــر برگزیده

ضربات جبران ناپذیر به بخش خصوصی به دلیل غافلگیری بانک مرکزی

انتقاد شدید رئیس خانه صمت استان یزد از بانک مرکزی: آقایان سرمست از بهره های بانکی بالا، به جای بازیگر تاثیر گذار در فضای پسا برجام، به یک تماشاچی منفعل تبدیل شدند.

رئیس خانه صمت یزد در جلسه کمیته تخصیص منابع ارزی با اشاره به قصور و غافلگیری بانک مرکزی در زمینه کنترل مسائل ارزی اظهار داشت: این موضوع صدمات جبران ناپذیری به بخش خصوصی وارد کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، جلسه کمیته تخصیص منابع ارزی با حضور معاون اقتصادی استاندار، مدیرکل سازمان صمت، رئیس خانه صمت، رییس اتحادیه صادر کنندگان ، نماینده اتاق بازرگانی ، تعدادی از مدیران کل اقتصادی، روسای بانکها و جمع بزرگی از فعالین اقتصادی استان در محل استانداری تشکیل شد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این نشست با بیان اینکه برداشت من از مطالبی که توسط دوستان بیان شد و همچنین تحلیل شخصی من در زمینه افزایش قیمت ارز این است که برای چندمین مرتبه مسئولین بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت غافلگیر شدند.

علی اکبر کلانتر ادامه داد: وگرنه از چند ماه قبل که آقای ترامپ دم از پاره کردن و خروج از برجام می زد می توانستند بر اساس میزان مصارف مختلف ارزی که قاعدتا تماما اطلاعات آن در بانک مرکزی موجود بود یک برنامه دقیق و صحیح برای این اتفاق آماده کنند. نه اینکه صادرکنندگان و وارد کنندگان و سایر فعالین اقتصادی کشور را اینگونه گله مند و مستاصل نمایند.

وی با اشاره به اینکه این غافلگیری ها و عدم پیش بینی ها به اقتصاد کشور و کسب و کار بخش خصوصی ضربات جبران ناپذیری می زند، افزود: نمونه مهم دیگر، موضوع عدم آمادگی بانک های کشور و روزآمد نبودن نرم افزارها و عدم آشنایی با دستورالعمل ها و مقررات بین المللی جدید بانکی پس از برجام بود که فرصت های طلایی را از کشور گرفت.

کلانتر اضافه کرد:  وقتی چندین سال بانک های ما تحریم بودند و ارتباطشان با بانک های سایر کشورها و بانک های بزرگ بین المللی تقریبا قطع بود و بخصوص این اواخر که مذاکرات هسته ای پیشرفت خوبی پیدا کرده بود و پیش بینی می شد توافق حاصل شود، این امکان وجود داشت که بانکها از نظر اطلاعاتی و نرم افزاری با هدایت و راهنمایی بانک مرکزی خودشان را به روز می کردند. نه اینکه مست از بهره های بالا به یک تماشاچی منفعل تبدیل شده و کشور را از منافع رفع تحریم ها محروم کنند.

کلانتر ادامه داد: موضوع دیگر برنامه جدید ارزی با هدف کنترل منابع و مصارف است که  با اصل آن موافق هستیم. اما نکته جالب این است که داستان دولتی بودن و یا عمومی و خصولتی بودن 80 در صد اقتصاد کشور اینجا هم سایه سنگینش را بر برخی از دستورالعمل ها  انداخته است و در واقع رانت خواران و خام فروشان بزرگ که عملا بخش عمده صادرات غیر نفتی را در انحصار دارند، مشغول حفر سوراخ در دیوار محکمی که دولت به درستی برای کنترل و نظارت بر ورود و خروج ارز ایجاد کرده هستند و کشور را به سخره گرفته اند.

کلانتر با بیان وجود رانت خواران بزرگ در عرصه اقتصادی کشور  تصریح کرد: براساس برآوردی که وجود دارد بخش خصوصی واقعی حداکثر 7 الی 8 میلیارد دلار محصول تولیدی دارای ارزش افزوده را صادر می کند و پتروشیمی های بزرگ که عملا از رانت انرژی و خوراک ارزان برخوردار هستند و معادن بزرگ اکثرا دولتی یا خصولتی آهن، مس، روی خام فروش ، میعانات گازی و غیره نزدیک به 85 درصد ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را دراختیار دارند.

وی با اشاره به  دستورالعمل ارزی که صادر کنندگان به عراق و افغانستان را مستثنی از فروش ارز به دولت کرده است ادامه می دهد: برخی از این آقایان به خصوص در زمینه پتروشیمی، کالا را از طریق این کشورها صادرات مجدد ( Re Export) می کنند و دلار 6000 تومانی کاسبی می کنند. همچنین این موضوع باعث تشدید مشکل صنایع پایین دست داخلی شده و نرخ این مواد که بعضا ماده اولیه صنایع پایین دست داخلی است را در بورس گران می کند و به تولید ملی و صنایع کوچک و متوسط هم ضربه می زند و آنها را به تعطیلی می کشاند و باعث می شود همین اشتغال موجود هم کاهش یابد.

رئیس خانه صمت با ارائه راه حل هایی در این زمینه گفت: باید اختیار مصرف ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی واقعی که غیر دولتی و غیر خصولتی است و از رانت انرژی برخوردار نیست و خام فروش نیست، تحت نظارت دولت و در چهار چوب ضوابط صادرات و واردات کشور را به خودش داد. یعنی در واقع کاسه صادر کنندگان مواد خام و رانتی را با صادر کنندگان محصولات نهایی و با ارزش افزوده درکشور به نحوی جدا کرد .

وی در ادامه توضیح این راهکار تصریح کرد: باید برای دسته 80 درصدی کنترل کامل گذاشت و آن گروه 7 الی 8 میلیاردی را آزاد گذاشت که این ارز حاصل از صادراتش مال خودش باشد و بتواند با دست باز تجارت کند.

گفتنی است در پایان جلسه مقرر گردید کمیته ای با عضویت اتحادیه صادر کنندگان, خانه صنعت و اتاق بازرگانی به ریاست مدیر کل سازمان صنعت, معدن و تجارت، برای پیگیری و رفع مشکلات ارزی بنگاه های تولیدی , تجاری, صادراتی و فعالین اقتصادی استان تشکیل شود.

کد خبر: 1250
  تاریخ خبر : 7 خرداد 1397
 خانه صنعت و معدن
 1201