خبــر برگزیده

ریزش دلار از عصر دیروز/ باز هم خریداران ضرر کردند

درحالی تعداد زیادی از مردم دو روز گذشته را به حضور در صف های طولانی مقابل صرافی های خیابان فردوسی برای خرید دلار سپری کردند که نرخ دلار از عصر دیروز با کاهش زیادی همراه بود که در نتیجه آن خریداران ضرر کردند.

در پی افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر بسیاری از مردم با سودای کسب سود بالا راهی خیابان فردوسی شدند تا معرکه گرانی ارز منفعتی ببرند.

شلوغی های اخیر در این بخش باعث شد تا صف های طولانی مقابل صرافی های خیابان فردوسی که ارز بانکی از بانک مرکزی دریافت کرده و به مردم می فروختند، تشکیل شود.

صف هایی که عمده آن را مردم عادی از جمله خانم های خانه دار و افراد مسن تشکیل می داد. البته برخی از دلال ها هم از این طریق به خرید دلار اقدام می کردند ولی تعداد مردم اینبار بیشتر از دلال ها بود.

تجربه ثابت کرده هر بار طلا و ارز گران می شود عده زیادی از مردم علاقه مند به خرید طلا و ارز می شوند ولی به محض اینکه سیر نزولی قیمت در این بخش آغاز می شود بلافاصله تمام کسانی که قبلاً شوق خرید داشتن، فروشنده می شوند.

این اتفاق بار دیگر در بازار ارز رخ داد. دیروز بازار ارز البته روز پر نوسانی را نداشت ولی از آنجایی که یکشنبه قیمت دلار اوج زیادی گرفته بود و حتی رکورد 4800 تومان را زد، عده زیادی روانه خیابان فردوسی شدند تا عملاً‌ با خرید دلار پولی روی پول خود بگذارند ولی وقایع دوشنبه برای این گروه چندان خوشایند نبود.

بانک مرکزی از ظهر یکشنبه عرضه ی ارز در کف بازار را افزایش داد و برخلاف روال قبل، نماینده صرافی بانک به خیابان منوچهری، مقابل پاساژ افشار رفت و به ازای دریافت کارت ملی به عموم مردم دلار با نرخ بانکی فروخت. همین کار علاوه بر اثر روانی که در بازار گذاشت موجب آغاز سیر نزولی قیمت ها هم شد.

دلار البته تا بعد از ظهر دیروز در دامنه 4750 تومان جا خوش کرده بود ولی از عصر دوشنبه سیر نزولی شدت گرفت و دلار به کانال 4600 تومان سقوط کرد و با قیمت 4665 تومان فروش رفت.

نکته قابل تامل در پایان معاملات دیروز افرادی بودند که ساعت ها در صف مقابل صرافی ها ایستاده بودند تا دلار بخرند ولی بعد از تشدید ریزش قیمت ها در بازار اکثر این افراد که عمده شان مردم عادی بودند و بعضاً نسبت به نوسانات این بازار آگاهی نداشتند، سعی در فروش دلارهایشان داشتند ولی ظاهراً کسی دیگر مایل به خرید دلار نبود.

این وضعیت در افشار هم نمایان بود چراکه گزارش های رسیده از جمع دلال هایی که عصر دیروز مقابل افشار بودند، حکایت از آن دارد که از عصر روز گذشته خریداری برای دلار پیدا نمی شود و همه فروشنده هستند.

عطش خرید دلار در مردم و شاید دلال ها دیروز دوشنبه فروکش کرد و اینبار هم خریدارانی ضرر کردند که از روی ناآگاهی و تحت تاثیر جریانات روانی وارد بازار شدند.

علت اصلی ریزش قیمت ها در بازار دیروز، ورود دلارهای فروخته شده در صبح بود چراکه حاضرین در بازار ارز اذعان کرده اند که بانک مرکزی دیروز چند میلیون دلار را بدون واسطه وارد بازار کرد و همین موجب شد تا افزایش عرضه با کاهش تقاضا همراه شود و قیمت ها بشکند.

کد خبر: 1129
  تاریخ خبر : 17 بهمن 1396
 خانه صنعت و معدن
 1252