خبــر برگزیده

در مراسم تجلیل از برگزیدگان استان یزد مطرح شد

یزد در بسیاری از زمینه های صنعتی سرآمد کشور است

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از برترین‌های صنعت و معدن یزد که به همت خانه صمت یزد برگزار شد، گفت: مردم یزد در دوره های گوناگون پیشرو بودند بطوری که در نساجی، فولاد، کاشی و سرامیک در کشور سرآمد هستند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از برترین های صنعت و معدن یزد که به همت خانه صمت یزد برگزار شد، گفت: مردم یزد در دوره های گوناگون پیشرو بودند بطوری که در نساجی، فولاد، کاشی و سرامیک در کشور سرآمد هستند.

حسینی با اشاره به تلاش های فاطمی، استاندار یزد در جهت رفع مشکلات استان، افزود: این دولت تحول گرا است و همه دولتمردان خود را خادم مردم می دانند بر همین اساس با وجود تنگناها رویدادهای خوبی رقم خورده است.
وی با اشاره به موضوع ناترازی برق در تابستان‌ گفت: نیروگاه برق ۳۵۰ مگاواتی در کرمان آغاز به کار کرده است همچنین چندین نیروگاه برق توسط رئیس جمهور افتتاح شد و کار متوقف نشد.
حسینی با اشاره به خشکسالی های بیش از یک دهه اعم از خشکیدن دریاچه بختگان همچنین سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: پروژه های انتقال آب برای رفع این مشکل اجراشده است.
وی از برنامه هفتم توسعه به عنوان سند راهگشای مشکلات کشور نام برد و تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه تمام مشکلات کشور مانند ناترازی برق و ... دیده شده و برای آن برنامه هایی تعریف شده است.
حسینی با بیان اینکه دولت نمی تواند در امور اقتصادی تصدیگری کند، گفت: راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور استفاده از توان بخش خصوصی است. 

وی با تاکید بر اینکه کار اصلی دولت نظارت، هدایت و حمایت است، گفت: بخش خصوصی این ظرفیت را دارد که در فعالیت های داخلی و صادرات خارجی عملکرد خوبی را رقم بزند‌. 

معاون پارلمانی رییس جمهور با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای پرهیز  از خام فروشی، گفت: با پرهیز از خام فروشی ارزش افزوده بیشتری حاصل خواهد شد علاوه بر آن تربیت نیروی کار نیز حائز اهمیت است چرا که صنایع و معادن در برخی شهرستان ها نیازمند نیروی کار متخصص هستند.
وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه به مهارت آموزی تاکید شده است، عنوان کرد: دانش آموختگان ما در دانشگاه و مدارس مهارت ندارند بنابراین در برنامه هفتم توسعه تاکید شده است هر دانش آموز بعد از فارغ‌التحصیلی باید یک مهارت را فراگرفته باشد بر همین اساس مدارس و دانشگاه ها باید باهم پیوند داشته باشد و هنرستان ها با کار واقعی مانوس شوند.
حسینی با بیان اینکه امروزه کار اداری و پشت میز نشینی مردود است، اظهارداشت: انبیای ما کار یدی انجام می دادند و این فرهنگ در خردسالی باید ایجاد شود.


جهاد امیدآفرینی سرلوحه فعالیت های صنعتگران و معدنکاران استان باشد/بهترین راهکار برای توسعه، بهره وری است

مهران فاطمی استاندار یزد در مراسم نکوداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از برترین های این عرصه در استان یزد ضمن قدردانی از تلاش های محمدرضا قمی رئیس سابق اتاق بازرگانی یزد، خانه صمت یزد، اتاق اصناف، انجمن مدیران و تلاش های تیم جدید اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان، گفت: در یزد کهن و در یزد نوین که به دست نسل آینده ساخته خواهد شد نقش موثر عنصر بخش خصوصی در رشد و پیشرفت غیر قابل انکار است.
وی تصریح کرد: دولت، مجلس و قوه قضائیه تمام وقت خود را در ستادهای مختلف اختصاص دادند تا مشکل مردم رفع شود به طوری که رئیس کل دادگستری استان یزد ۲ روز هفته در جلسه ویژه با حضور تمام دستگاه های نظارتی و دولتی برای رفع مشکلات تولید تلاش می کنند.

فاطمی با اشاره به اینکه معتقد هستیم تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات باید انجام داد، گفت: تا توان در بدن دارم از بخش خصوصی حمایت می کنم و برای رفع مشکلات آنها تلاش می کنم.
استاندار یزد در خصوص موضوعات گریبانگیر صنعت همچون ناترازی برق و ‌...عنوان کرد:  هم اکنون ۸۷درصد مصرف گاز استان در صنعت و ۷۵درصد مصرف برق استان در این حوزه است که دولت اجرای آن را برعهده دارد  همچنین هزینه های احداث پست برق و نیروگاه و تامین سوخت آن توسط دولت انجام می شود.
وی با بیان اینکه دولت در حوزه زیرساخت‌ها هزینه زیادی انجام داده است، گفت: در حوزه آب استان و اجرای خط انتقال آب، دولت ۱۵۰همت زیر بار مطالبه رفت تا طی ۳ یا ۴ سال خط را اجرا کند این در حالیست که نیاز آب شرب ما کمتر از این است و ما با نگاه کمک به کشاورزی و صنعت خط انتقال آب  را اجرا کردیم.
استاندار یزد تصریح کرد: تکیه صرف بر نظام بانکی و بازار پول مشکل‌ساز خواهد بود و هم اکنون نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان ۹۷ درصد است و در برخی بانک‌ها مانند بانک مسکن۲۰۰ درصد است که این موارد مشکل‌ساز است.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید  به سمت بازار سرمایه برود که آموزش و فراهم کردن مسیر آن به عهده اتاق بازرگانی است.
وی عنوان کرد:  مردم ما در بازار سرمایه حضور دارند و منابعی را در بورس و فرابورس دارند که سایر استان‌ها برای پروژه های خود استفاده می کنند و استان یزد هم باید این مسیر را بشناسد.

فاطمی با تاکید بر بهره‌وری گفت: ۴۰ درصد رشد اقتصادی استان قرار است از محل بهره‌وری باشد چرا که دولت توان تامین آب، برق و گاز با شرایط فعلی را ندارد پس بهترین راهکار برای توسعه، بهره وری است.

وی با اشاره به تهیه سند یزد بهره ور، گفت: این سند در استان یزد نوشته شده است و به عنوان استان هدف به دستور رئیس جمهور این موضوع باید محقق شود.

فاطمی اظهارداشت: انتظار داریم برای ایجاد فصل تحولی در صنعت و تجارت استان این دو مسیر جدید جدی گرفته شود و ما هم حمایت خواهیم کرد.
وی از صنعتگران خواست جهاد امیدآفرینی را در برنامه های خود قرار دهند چراکه با همبستگی از همه مشکلات گذر خواهیم کرد.


شاهد رشد اقتصادی کشور هستیم/ یزد پیشگام در بهره وری


همایش نکوداشت روز صنعت و معدن و تجلیل صنعتگران و معدنکاران برتر استان یزد برگزار شد و معاون وزیر صمت در این مراسم از یزد به عنوان پیشرو در بهره وری یاد کرد.

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در همایش نکوداشت روز صنعت و معدن گفت: یزد قطب نساجی ایران با ظرفیت تولید ۲۷ درصد نساجی کشور و قطب کاشی و سرامیک با بیش از ۵۰ درصد تولید کشور و دارای رتبه دوم استخراج معدنی و پیشتاز در بهره وری است.

برادران گفت: یزد شهر قنات، قنوت و قناعت بوده و در صنعت نیز پایه گزار بهره وری و استفاده از فرصت ها و الگویی برای زیست مومنانه برای سایر شهرهای کشور است.

وی افزود: در اقتصاد روند رو به رشد را شاهد هستیم  به طوری‌که سال ۱۴۰۱ روند رشد صنعتی به عدد ۹ و نیم درصد رسید. این در حالیست که این رقم در  هشت سال قبل ۱/۳دهم درصد بوده که امید آفرین است و نشان از رشد صادرات و اشتغال دارد.

برادران همچنین از دادستانی و دستگاه های قضایی استان برای حمایت از تولید قدردانی کرد.


کوچکترین حمایت از واحدهای تولیدی را حذف نکنیم

مجتبی دستمالچیان رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد ضمن تقدیر از محمدرضا قمی رییس سابق اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان با بیان شرایط جنگ اقتصادی و با اشاره به رشد اقتصادی کشور گفت: رشد اقتصادی امروز مرهون تلاش صنعتگران کشور به ویژه بخش خصوصی است چرا که به طور مثال۱۰۰درصد اصالت بخش نساجی مربوط به بخش خصوصی است. 
وی به کمبود انرژی برق در تابستان و گاز در زمستان اشاره و پیشنهاد کرد: در شرایطی که با کمبود انرژی مواجه هستیم پیشنهاد می شود مجوز جدید به صنایعی که مصرف برق و گاز بیشتری دارند صادر نشود و صنایع تولیدی موجود برای استفاده از ۱۰۰درصد ظرفیت تولید در واحد صنعتی حمایت شوند.
 
رییس اتاق بازرگانی یزد با نقد تمایزها در پرداخت هزینه های گمرکی و عوارض برای واردات ماشین آلات تولید، اظهارداشت: با توجه به اینکه در برخی واحدهای صنعتی ماشین الات به علت فرسودگی بهره‌وری کافی ندارند تولید کننده ناچار به واردات ماشین آلات‌ است. 
وی افزود: در یکسال واحدهای تولیدی با زمینه فعالیت یکسان چند نوع هزینه گمرکی متفاوت پرداخت کردند؛ برخی واحدها به طور کلی معاف از هزینه گمرک هستند، برخی ۱ درصد عوارض می پردازند، برخی ۱ درصد عوارض به همراه ۳ درصد حقوق گمرکی و برخی تمام موارد بعلاوه ۹ درصد ارزش افزوده می پردازند ‌که نیازمند بازنگری و حمایت است.

 دستمالچیان با تاکید بر اهمیت معافیت های گمرکی و مالیاتی در بخش تولید گفت: کوچکترین معافیت تولید را حذف نکنیم چرا که بار هزینه زیادی برای تولید کننده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مواد اولیه با قیمت ارزان برای صنایع بالادستی موجود است ولی صنایع پایین دستی مواد اولیه را با دلار آزاد یا گران‌تر خریداری می کنند و این موضوع مزیت رقابت را از صنایع پایین دستی گرفته است.
دستمالچیان همگرایی مجموعه اقتصادی و قضایی استان را یک فرصت دانست و گفت: جوانی مسئولان اقتصادی استان اقدامی امیدوارکننده است.


تراز تجاری یزد مثبت است/ تمام تلاش خود را برای توسعه تولید خواهیم کرد

محمد کاظم صادقیان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این همایش ضمن خیرمقدم به معاون رئیس جمهور، استاندار، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، رئیس کل دادگستری و سایر مسئولان، مدیران و صنعتگران استان گفت: اعتماد استاندار سبب شد تا بتوانیم در جهت بهبود فضای کسب و کار قدم برداشته و تمام تلاش خود را می کنیم تا بتوانیم تولید را توسعه دهیم.
مدیر کل صمت استان به تراز مثبت تجاری یزد اشاره کرد و گفت: عمده ترین واردات استان یزد ماشین آلات و مواد اولیه بوده و این نشان دهنده افزایش تولید است.
صادقیان بیان کرد: ۷۵۴ معدن در استان داریم که بالغ بر ۵۰۰ مورد فعال است و ۱۶ هزار نفر اشتغال زایی در معدن ایجاد شده است.
وی ضمن بیان اینکه ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان یزد انجام شده است، افزود: ۳۲۹۶ پروانه بهره برداری صنعتی با ۱۱۶ هزارنفر اشتغالزایی در این حوزه نشان می دهد که یزد در حقیقت یک استان صنعتی است.
صادقیان همچنین به تشکیل 500 جلسه کارگروه تسهیل در جهت بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و از استاندار و سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی که در این زمینه کمک حال بوده اند، تشکر کرد.

کد خبر: 2082
  تاریخ خبر : 17 تیر 1402
 مدیر روابط عمومی
 1030