خبــر برگزیده

رئیس خانه صمت استان یزد در مراسم تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن 1402:

افزایش نرخ بهره بانکی با بانکداری اسلامی منافات دارد/ کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی عاملی بر افزایش تورم

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در مراسم تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن ضمن خیر مقدم به میهمانان این مراسم از تلاش های صنعتگران و معدنکاران استان در جهت اشتغال زایی و افزایش درآمد استان و همچنین حضور آنها در این گردهمایی قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، سید علی اکبر کلانتر رییس خانه صمت استان ضمن خیر مقدم به میهمانان این مراسم و قدردانی از تلاش های صنعتگران و معدنکاران استان در جهت اشتغال زایی و افزایش درآمد استان و همچنین حضور آنها در این گردهمایی گفت: در آغاز می خواهم از ریاست محترم جمهور و تیم سیاست خارجی ایشان بخاطر اتخاذ سیاست درست و اصولی تنش زدایی و برقراری روابط دوستانه با همسایگان و کشورهای دیگر صمیمانه تشکر کنم.

کلانتر افزود: قطعا باز شدن فضا و ارتباطات بین المللی گشایش های مالی و تبادل کالا و فناوری و دانش و همچنین توسعه بازار و صادرات را در پی دارد و موجبات کاهش نرخ ارز و تورم و بهبود وضع معیشت مردم عزیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه هر سال به مناسبت روز ملی صنعت و معدن از برترین ها و پیشکسوتان صنعت و معدن، برترین دانش بنیان ها، بانوان کار آفرین و صنعتگران مهرورز دعوت و تقدیر می شوند گفت: بسیاری دیگر از فعالین اقتصادی استان نیز از جمله بهترین‌ها هستند و در طول یک سال گذشته‌ تلاش خوبی در امر اقتصادی داشتند. اما امکان تجلیل از همه عزیزان در این فرصت کوتاه و فضای محدود میسر نیست.


کلانتر در ادامه سخنان خود در این مراسم با بیان اینکه صادرات امروز با مشکلاتی مواجه است، گفت: متاسفانه در حال حاضر صادرکننده به علت مشکل در گشایش اعتبار مجبور است کالا را به کشورهای همسایه تحویل داده و آنها نسبت به فروش کالای ایرانی به بازارهای جهانی اقدام کنند.
کلانتر با تاکید بر اینکه کشور گرفتار برخی پارادایم ها و تناقضات است، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی با هدف حمایت از کارگر ایجاد شده است اما متاسفانه همین سازمان حتی در هزینه های درمانی جامعه کارگران که بخش مهمی از هزینه های آنان را تشکیل میدهد، آنطور که باید آنها را حمایت نمی کند.
وی افزود: یک سوم از مبلغی که هر ماه توسط سازمان تامین اجتماعی به عنوان حق بیمه از کارگر دریافت می شود باید به هزینه های درمانی اختصاص یابد. این در حالیست که در پرداخت هزینه های درمانی، 80 درصد آن بر عهده بیمار بوده و تنها 20 درصد آن را سازمان تامین اجتماعی متقبل می شود.
وی تصریح کرد: در بیمه های تکمیل درمان با دریافت نصف مبلغ تامین اجتماعی، تمام هزینه های درمانی پوشش داده می شود و اینجاست که باید در عملکرد تامین اجتماعی بازنگری شود.
کلانتر تاکید کرد: بهتر است دولت بجای دخالت در مدیریت سازمانی که 90 درصد سرمایه اش متعلق به بخش خصوصی و کارگران و کارفرمایان است، نقش هدایت و نظارت بر این سازمان را بر عهده بگیرد.

رئیس خانه صمت با اعتراض به افزایش هر ساله نرخ بهره بانکی در ایران، این موضوع را عامل رکود تولید و رشد تورم خواند و اظهار داشت: در یکسال گذشته نرخ بهره بانکی از 18 درصد به 23 درصد افزایش داشته است. امروز بالاترین نرخ بهره بانک در جهان را در ایران تجربه می کنیم . این نرخ بهره بانکی با بانکداری اسلامی منافات دارد.
کلانتر با مقایسه نرخ بهره بانکی کشور با سایر کشورها، بیان کرد:  نرخ بهره بانکی در اکثر کشورهای جهان و در 60 درصد اقتصاد دنیا به صفر درصد تنزل داشته اما بانک های ایران در حال اوج گرفتن در نرخ بهره هستند. این در حالیست که تولید بدون نقدینگی قادر به رشد نخواهد بود و تولیدکننده برای افزایش تولید به نقدینگی و کمک بانک‌ها نیاز دارد.


کلانتر در ادامه بیان کرد: متاسفانه در سالی که رهبری آن را سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری کرده است،  اولین ارگان‌هایی که نرخ را افزایش می دهند ارگان های دولتی با افزایش نرخ، آب،  برق و پتروشیمی هستند.
کلانتر با اشاره به اینکه نیاز به نقدینگی در بخش تولید در دو سال گذشته 2 تا 3 برابر شده است ادامه داد: اگر بخواهیم تورم را کنترل کرده و رشد تولید داشته باشیم، باید نقدینگی در بخش تولید را افزایش دهیم. در غیر این صورت تولید متوقف، عرضه کالا رو به کاهش و شاهد رشد تورم خواهیم بود. 

رئیس خانه صمت تفکیک بانک‌های توسعه ای از بانکهای تجاری و همچنین افزایش سرمایه بانک ها و تسهیلات در بخش تولید را بعنوان دو راهکار اساسی در جهت برون رفت از این مشکلات دانست و گفت: دولت باید با تزریق سرمایه به بانک ها، به افزایش نقدینگی و سرمایه در بخش تولید کمک کند زیرا نقدینگی در بخش تولید نه تنها تورم را افزایش نداده بلکه باعث مهار آن خواهد شد.

کد خبر: 2081
  تاریخ خبر : 15 تیر 1402
 مدیر روابط عمومی
 821