خبــر برگزیده

رئیس خانه صمت استان یزد تاکید کرد؛

تولید فناوری در صنایع ماشین سازی با تجمیع و آموزش سازندگان خط تولید، قطعه سازان و قالب سازان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان که با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن ماشین سازی، خودرو و نیروی محرکه خانه صمت یزد برگزار شد، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم روی پای خود بایستیم باید با شبکه سازی و تجمیع ماشین سازان، قطعه سازان، ریخته گران و قالب سازان در کنار شرکت های دانش بنیان و دانشگاه‌ها از آنها به بهترین نحو حمایت کنیم.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، پنجمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در محل تالار کوثر استانداری یزد برگزار شد.

نخستین دستور کار این جلسه پرداختن به معرفی، طرح دیدگاه ها و بررسی برنامه ها و اقدامات انجمن ماشین سازی، خودرو و نیروی محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد و همچنین بررسی مسائل و نیازمندی های این انجمن بود.

 

قدردانی از مدیریت استان به پاس حضور انجمن های تخصصی صنایع همگن خانه صمت یزد در ستاد اقتصاد مقاومتی

سیدعلی اکبر کلانتر در این نشست ضمن قدردانی از استاندار یزد و رئیس و معاونین سازمان مدیریت و برنامه ریزی به خاطر اختصاص بیش از ۱۲ جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان به انجمن های تخصصی صنایع همگن خانه صمت یزد جهت بررسی دیدگاه‌ها و رسیدگی به مشکلات آن ها، افزود: این اقدام که با پیگیری اصولی، تخصصی و همکاری شایسته رئیس و همکاران دلسوز ایشان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد به عنوان دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی به وهله اجرا درآمد، در کشور بی نظیر بوده و به عنوان یک الگو و نقشه راه در دستور کار قرار گرفته است و توانسته در حوزه تولید مثمر ثمر واقع شود.

 

با تولید ماشین آلات صنعتی از خروج ارزهای نفتی جلوگیری کنیم

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه اظهار داشت: اگر می‌خواهیم روی پای خود بایستیم و برای کوچکترین نیازهای صنعت کشور دستمان را جلوی دوست و دشمن دراز نکنیم، باید با شبکه سازی و تجمیع ماشین سازان، قطعه سازان، ریخته گران و قالب سازان در کنار شرکت های دانش بنیان و دانشگاه‌ها از آنها به بهترین نحو حمایت کنیم. ما باید بجای خرید ماشین آلات و تجهیزات تولید و فناوری بتوانیم خودمان آن ها را تولید کنیم تا مجبور نباشیم برای ماندن در بازار به شدت رقابتی، هر دو سال یکبار با خروج حجم وسیعی از ارز های نفتی برای واردات ماشین آلات روز، کارخانه ها را نوسازی کنیم.

 

هزینه کرد پول نفت به جای تامین رفاه مردم، به نفع اشتغال و درآمد چشم آبی ها/ حفظ سرمایه ملی با حمایت از انجمن ماشین سازی

وی در ادامه تصریح کرد: اینکه هر دو سال یکبار ماشین آلات و خط تولید را به کشور وارد کنیم و علاوه بر هدر رفت سرمایه های کلان و منابع ارزی کشور، به سرعت و مجددا این فناوری خط تولید قدیمی شده و پول نفت به جای هزینه کرد برای تامین زیرساخت های اساسی و رفاه مردم، به نفع اشتغال و درآمد چشم آبی ها صرف شود، منطقی و درست نیست.

رئیس این تشکل فراگیر صنعتی و معدنی استان با اشاره به تاسیس انجمن تخصصی صنایع همگن ماشین سازی، خودرو و نیروی محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد از اوایل دهه هشتاد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶۰ واحد تولیدی در این رسته تولیدی در استان دارای پروانه بهره برداری هستند که ۱۰۱ واحد آن فعال است. علاوه بر این حدود ۵۸۰ واحد کارگاهی تراشکاری، ریخته گری و قالب ریزی در یزد وجود دارند که با بهره مندی از این پتانسیل ارزشمند در استان می توان کشور را در حوزه صنایع مذکور اداره کرد به شرط آن که سامان یافته، تجمیع و حمایت شوند و مورد آموزش قرار گیرند تا یک اتفاق خوب بیفتد و با راهنمایی اساتید دانشگاهی و استفاده از تجارب دنیا و تشکیل شبکه‌های مختلف از این پتانسیل نیروی انسانی و منابع بزرگ سخت افزاری به نحو احسن استفاده شود.

 

ظرفیت اشتغال فارغ التحصیلان یزدی در صنایع پاک و کم آبخواه ماشین سازی

در این نشست جلال پروانه اردکانی با اشاره به ظرفیت اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فارغ التحصیلان دانشگاهی در این صنعت پاک که با شرایط آب و هوایی و کمبود آب استان سازگار است، اظهار داشت: در حالی بسیاری از نیاز یزد توسط استان های همجوار تامین می شود که ما در استان ظرفیت کامل رفع نیاز صنایع بومی را با بهترین کیفیت و کمیت ممکن توسط واحدهای تولیدی این انجمن داریم.

رئیس انجمن ماشین سازی، خودرو و نیروی محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه تصریح کرد: واحدهای صنعتی این گروه از نوعsme  (شرکت های کوچک و متوسط)  بوده و نیازه های صنعتگران این حوزه بازار پایدار، تامین منابع انسانی متخصص، تامین منابع مالی، فضای مناسب برای ایجاد همپوشانی، تسهیل فرآیند صادارات و گمرک و ارتباط با دیگر صنایع استان می باشد.

 

"صادرات" کلید واژه اساسی توسعه صنایع ماشین سازی، خودرو و نیروی محرکه یزد

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه محصول واحدهای صنفی حوزه ماشینکاری ناگزیر به صادرات می باشیم، بیان داشت: صادرات برای همه واحدهای این صنف یک امرحیاتی است که می تواند سرعت رشد آن ها را افزایش دهد اما متاسفانه برای صادرات با چالش های متعددی روبرو هستیم.

پروانه اردکانی هزینه های بالای تاسیس شرکت در سایر کشورها، ریسک بالای صادرات واحدهای ماشین سازی بدون حامیان دولتی و خصوصی، ایجاد پاویون محصولات شرکت های یزدی در کشورهای منطقه و تسهیل شرایط حضور در این کشورها، بهبود کیفیت محصولات استان و همچنین جلوگیری از تخریب برند یزد را از جمله چالش های صادرات این رسته صنعتی عنوان کرد.

 

آموزش و تامین منابع انسانی متخصص چالش مهم صنایع ماشین سازی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه منابع انسانی که از دیگر چالش های پیش روی این انجمن می باشد، پیشنهاد داد که دانشگاه ها، آموزشکده های فنی و سازمان فنی و حرفه ای با برگزاری دوره های ترکیبی به صورت حضور همزمان در واحدهای صنعتی و مراکز آموزشی، نیروی انسانی مورد نیاز صنعت را آموزش داده و ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان تحصیل کرده، هزینه های نیروی انسانی را برای واحدهای صنعتی کاهش می دهد.

 

برگزاری نمایشگاه و تجمیع واحدهای ماشین سازی لازمه توسعه اشتغال آفرینی صنعت سازگار با محیط زیست یزد

رئیس انجمن ماشین سازی، خودرو و نیروی محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد همچنین در ادامه افزود: ظرفیت استان برای توسعه این صنایع در استان دو برابر این وضعیت موجود می باشد که برای تحقق این مهم پیشنهادهایی توسط انجمن تدوین شده که ارائه می گردد.

برگزاری نمایشگاه نیازهای استان توسط صنایع بزرگی مانند صنایع فولادی، معدنی، نیروگاه ها و راه آهن در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور در استان یزد (با مشارکت استان های یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان)، کمک به برگزاری نمایشگاه توانمندی های یزد در استان های همجوار جنوب شرق کشور، توصیه به شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی استان برای شرکت دادن شرکت های یزدی در مناقصات و در نظر گرفتن امتیاز بومی بودن شرکت ها، بررسی شرکت های تعطیل استان به خصوص شرکت هایی که به تملیک بانک ها درآمده اند و انتقال آن ها به شرکت هایی که نیاز به توسعه دارند، تخصیص 100 هکتار زمین برای ایجاد مجتمع صنعتی ماشین سازی در نزدیکی شهر یزد برای حضور واحدهای صنعتی و همچنین کمک به ایجاد یک مرکز آزمایشگاهی مجهز برای برطرف نمودن نیازهای آن ها از جمله پیشنهادات این انجمن بود.

شایان ذکر است در ادامه این نشست سایر اعضای هیئت مدیره این انجمن به تشریح و بررسی راهکار اجرایی طرح های ارائه شده پرداختند.

 

 

 

کد خبر: 1847
  تاریخ خبر : 23 تیر 1400
 مدیر روابط عمومی
 2467
  دیدگاه کاربران