خبــر برگزیده

طرح مشکلات و مطالبات انجمن سازه‌های فولادی یزد در نشست اقتصاد مقاومتی

اعضای انجمن سازه‌های فولادی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با حضور در نشست ستاد راهبردی و اقتصاد مقاومتی استان به طرح مطالبات، مشکلات و موانع کاری خود پرداختند.

به گزارش روابط‌عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، نشست ستاد راهبردی و اقتصاد مقاومتی استان با حضور انجمن سازه‌های فولادی این تشکل صنعتی با هدف بررسی مشکلات و موانع این صنعت در استانداری یزد برگزار شد.

سیدعلی اکبر کلانتر در این نشست با اشاره به اهمیت حفظ توسعه یافتگی انجمن سازه های فولادی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، بیان داشت: این انجمن در تلاش است تا یکی از مهمترین صنایع استراتژیک استان را در پیشبرد اهداف بلند آن یاری نمایند. همین مهم سبب شده تا امروزه از صنایع سازه های فولادی یزد در سطح کشور به نیکی یاد شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه ضمن دعوت از اعضای هیئت مدیره انجمن جهت طرح مسائل و مشکلات خود، از همکاری اعضای ستاد راهبردی و اقتصاد مقاومتی استان به ویژه همراهی استاندار یزد و سازمان مدیریت و برنامهخ دریزی استان در تعامل با خانه صمت و انجمن های آن قدردانی و تشکر کرد.

در ادامه این نشست اعضای هیئت‌مدیره این انجمن به نمایندگی صنایع همگن سازه‌های فولادی استان به طرح مشکلات و مطالبات خود پرداختند.

علی‌اصغر خلیلی در این نشست با تأکید بر اینکه قلب صنعت، سازه‌های فولادی آن است، تشریح کرد: صنایع همگن سازه‌های فولادی با تولید و ارائه خدماتی شامل سالن‌های سوله، جرثقیل‌های صنعتی و دروازه‌ای، سیلوها، تجهیزات نیروگاهی و نمایشگاهی، پل‌های فلزی، پلتفرم‌ها، اسکلت‌های پیچ‌ومهره‌ای و انواع متعدد دیگری از تجهیزات فولادی کارخانه‌ها به‌عنوان قلب صنعت در حال فعالیت‌اند.

رئیس انجمن سازه‌های فولادی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه تصریح کرد: تمامی کارخانه‌ها ابتدا باید با صنعت سازه‌های فولادی همکاری کنند تا بتوانند مقدمات تولید را در مجموعه خود فراهم کنند. در حقیقت بدون حضور این صنعت، صنعت دیگری شکل نمی‌گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت صنعت سازه‌های فولادی در استان یزد، اظهار داشت: این صنعت در یزد به بلوغ رسیده و تقریباً به‌غایت خودکفایی دست پیدا کرده است به‌نحوی‌که ما قادریم در استان هرگونه سازه فلزی موردنیاز صنایع را تأمین کنیم.

خلیلی در ادامه تصریح کرد: این صنعت، در زمره صنایع پاکی قرار می‌گیرد که مصرف آب در آن صفر بوده و هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی در این صنعت تاکنون مشاهده نشده است. این صنعت عاری از هرگونه پساب صنعتی بوده و نکته قابل‌تأمل دیگر آن نیز ظرفیت تأمین مواد اولیه آن در داخل کشور و بدون نیاز به هرگونه بهره‌مندی از ظرفیت‌های سایر کشورهاست. اشتغال‌زایی به‌ویژه برای نیروهای متخصص و کارشناس بومی از دیگر نکات قابل‌توجه رونق و فعالیت این صنعت است.

رئیس انجمن سازه‌های فولادی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به خروج پروژه‌های بومی استان یزد به نفع سایر پیمانکاران کشور، عنوان داشت: هم‌اکنون استان یزد ظرفیت کامل رفع نیاز استان را داراست اما همچنان مشاهده می‌کنیم که حجم عظیمی از پروژه‌های دولتی و خصوصی استان به صنایع سازه‌های فولادی مستقر در یزد داده نمی‌شود و بسیاری از مجموعه‌ها تمایل دارند تا این پروژه‌ها از استان خارج شده که طی این اقدام، خروج سرمایه از استان اتفاق می‌افتد.

 این فعال صنعتی با انتقاد از فرایند واگذاری پروژه‌های استان در مناقصات، اظهار داشت: یکی از عمده مشکلات صنایع همگن سازه‌های فولادی یزد عدم اطلاع از برگزاری مناقصات است به‌نحوی‌که یا مناقصه‌ای برگزار شده و ما را مطلع نکرده‌اند یا اگر هم مطلع شدیم از ما دعوت به عمل نیامده است. تنها در موارد محدودی موفق به حضور در این مناقصات شده‌ایم.

خلیلی گواهی صلاحیت ایمنی جهت شرکت در مناقصات را از خلأهای قانونی این صنعت دانست و عنوان کرد: در استان یزد تاکنون هیچ شرکتی موفق به اخذ گواهینامه نشده است چراکه برای دریافت این گواهینامه زیرساخت صنایع ما مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مهم باتوجه‌به زیرساخت گسترده و بهره‌مندی از دستگاه‌های عدیده، احتمال داشتن خطا بالاتر می‌رود، مواردی که ما در آن هیچ نقشی نداشته و مربوط به صنایعی است که دستگاه‌ها را تولید می‌کنند. خرید دستگاه و تجهیزات از شرکت‌های معتبر تنها کاری است که ما می‌توانیم برای حل این مشکل در دستور کار قرار دهیم که با تحقق آن نیز بازهم بر دستگاه‌ها خلل‌هایی عنوان می‌شود که مانع از اخذ گواهی صلاحیت ایمنی شرکت و به‌تبع حضور در بسیاری از مناقصات می‌شود.

وی در ادامه افزود: این مهم در حالی است که شرکت‌های تازه‌تأسیس به دلیل بهره‌مندی از تجهیزات محدود و بدون سبقه کاری به‌راحتی می‌توانند این گواهینامه را اخذ کنند ولی شرکت‌های بزرگ، توانمند و معتبر به دلیل زیرساخت گسترده خود در اخذ این گواهینامه ناتوان بوده و بسیاری از مناقصات را از دست می‌دهند.

این فعال صنعتی ادامه داد: بهره‌مندی از پتانسیل صنایع سازه‌های فولادی یزد در ساخت صنایع استان نه‌تنها به دلیل کمتر بودن نرخ حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه است بلکه از لحاظ کیفی نیز تفاوت شایانی با دیگر مجموعه‌های کشور دارند ضمن اینکه متقاضیان و نهادهای متولی می‌توانند با حضور و بازدید مداوم از مراحل ساخت، با نظارت خود از سطح کیفی سازه‌ها نیز اطمینان حاصل کنند. مهمی که هرگز در ارتباط با همکاران استان‌های دیگر محقق نخواهد شد. از طرفی ایجاد و توسعه اشتغال‌زایی در استان یزد و بهره‌مندی از مالیات تولیدی صنایع سازه‌های فولادی یزد برای استان، از دیگر مزایای همکاری صنایع استان با صنایع سازه‌های فولادی یزد برای ساخت یا ترمیم زیرساخت‌های خود است.

خلیلی تخصیص عادلانه سهمیه مواد اولیه ورق از فولاد مبارکه را از دیگر مطالبات صنایع همگن سازه‌های فولادی استان یزد عنوان و تشریح کرد: فولاد مبارکه اصفهان ماهانه 450 هزار تن تولید دارند که از این میزان تنها 220 تن به انجمن صنایع سازه‌های فولادی می‌رسد. به عبارتی تنها 04/0 از تولیدات فولاد مبارکه اصفهان سهم یزدی هاییست که مواد اولیه شرکتشان را هم تأمین می‌کنند! بررسی و حل این موضوع به‌دفعات پیگیری شده اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

رئیس انجمن سازه‌های فولادی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد افزایش شدید قیمت و نرخ آهن‌آلات و ماشین‌آلات را از موانعی دانست که سبب شده بسیاری از صنایع همگن سازه‌های فولادی در سطح کشور با ورشکستگی مواجه شوند.

وی در این راستا بیان داشت: بسیاری از صنایع فعال این حوزه در استان یزد نیز در تنگنای اقتصادی قرار دارند که همراهی و نجات این صنایع مستلزم همکاری بانک‌ها جهت ارائه وام و تسهیلات سرمایه در گردش است.

خلیلی مشکلات حوزه تأمین مواد اولیه، ارزیابی شرکت‌های یزدی توسط مشاورین استان‌های رقیب این صنایع در یزد و مسائل مرتبط با مالیات و دارایی را دیگر مشکلات این صنعت عنوان داشت.

در ادامه این نشست سایر اعضای هیئت‌مدیره نیز به تشریح مصادیق مشکلات نامبرده پرداختند.

محمدعلی طالبی در این نشست رویة توسعه فولاد در استان را به دلیل نیاز سایر صنایع بومی، درست ارزیابی کرد و اظهار داشت: از نظر علمی، صنعتی و آموزشی هنوز ضعف‌هایی در حوزه تولید فولاد وجود دارد ولی در استانی که تعداد قابل‌توجهی از مجموعه‌های صنعتی و ساختمانی فعال بوده، سازه‌های فولادی موردنیاز این صنایع عمدتاً از خارج استان تأمین می‌شود و صنایع این حوزه با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه‌اند، توسعه درست صنایع فولادی موردتوجه است.

استاندار یزد با بیان این‌که اولویت اجرای طرح‌های استان با شرکت‌های بومی است، تأکید کرد: این موضوع حتی در شورای تأمین نیز موردتوجه است و در مواردی بر واگذاری طرح‌ها به شرکت‌های بومی تأکید شده است.

طالبی خواستار معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش‌های خصوصی برای اجرای طرح‌های استان شد و تصریح کرد: البته اولویت ستاد اقتصاد مقاومتی استان در اجرای سازه‌های فولادی با شرکت‌های بومی است اما کیفیت کار و قیمت تمام شده و برخی از شاخص‌ها دیگر نیز مورد اهتمام است.

وی همچنین با اشاره به این‌که میزان بهره‌مندی استان از تولیدات فولاد مبارکه رضایت‌بخش نیست، خواستار پیگیری جدی این موضوع در مذاکره با وزارت صمت شد.

طالبی در خصوص حمایت بانک‌ها نیز خاطرنشان کرد: بانک‌های استان باید با درنظرگرفتن افق سال‌های آینده و نیازهای موجود در خصوص توسعه تکنولوژی، در زمینه سرمایه در گردش و سرمایه ثابت اقدام کنند.

استاندار یزد در این نشست بر لزوم حمایت از صنایع همگن سازه‌های فولادی و تصویب مطالبات آنان تأکید کرد.

 

کد خبر: 1833
  تاریخ خبر : 26 خرداد 1400
 مدیر روابط عمومی
 2582