خبــر برگزیده

آیین‌نامه اجرایی حمایت‌ها از تولید کالای ایرانی مصوب شد

آیین‌نامه‌های حمایت از کالای ایرانی موضوع بند «پ» ماده «۴» قانون جهش تولید دانش‌بنیان به تایید هیات وزیران رسید.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، هیات وزیران به استناد بند «د» الحاقی به ماده «۹» قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع بند «پ» ماده «۴» قانون جهش تولید دانش‌بنیان؛ آیین‌نامه اجرایی آن را مصوب کرد.

شرکت‌های متقاضی در این آیین‌نامه شامل شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان موضوع قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات می‌شوند. همچنین در این آیین‌نامه؛ دستگاه‎‌های اجرایی موضوع ماده «۵» قانون مدیریت خدمات کشوری و نیروهای مسلح و مجموعه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری با اذن ایشان طرف قرارداد با شرکت متقاضی را هم با نام دستگاه کارفرما منظور شده‌اند.

در این آیین‌نامه تاکید شده است که مطالبات قطعی شده شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی باید از دستگاه کارفرما با رعایت قوانین و مقررات مربوط، به تایید ذی حساب مدیر مالی در دستگاه کارفرمایی فاقد ذی‌حساب و رییس دستگاه کارفرما رسیده باشد.

دستگاه پذیرنده که شامل دستگاه‌های کارفرمایی می‌شوند نیز مکلفند در قالب قراردادهای مربوط به فرآیند مربوط به ارجاع کار، انجام تعهدات، پیش‌پرداخت و حسن انجام کار مطالبات قطعی شده شرکت‌های متقاضی را به عنوان تضمین معتبر بپذیرند.

همچنین دستگاه‌های پذیرنده موظفند در صورت درخواست شرکت‌های متقاضی؛ مطالبات قطعی‌شده آنها را که مربوط به قراردادهای خود یا دستگاه‌های کارفرمایی دیگر است را به عنوان تضمین معتبر در قراردادهای خود، موضوع مواد ۵ تا ۹ آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی بپذیرد.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، دستگاه‌های کارفرما موظفند ضمن تکمیل کاربرگ پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، به همان میزان مطالبات قطعی شده شرکت متقاضی که به عنوان تضمین معتبر مورد استفاده قرار گرفته است، مطالبات آن شرکت را در قرارداد خود در زمان انجام تعهدات مسدود کند.

در صورتی که میزان مطالبات قطعی شده شرکت متقاضی از مبلغ تضامین معتبر مورد نظر کمتر باشد، لازم است متقاضی صرفا معادل کسری مطالبات ضمانت‌نامه معتبر ارائه کند.

گروه: بخشنامه ها و قوانین

تاریخ صدور : 27 مهر 1401

دریافت فایل بخشنامه
  تاریخ ثبت : 24 آبان 1401
 403